De onderstaande algemene voorwaarden van Yoisho B.V. met handelsnaam ClaimGuru zijn onverkort van toepassing op deze overeenkomst

 

Algemene voorwaarden

  1. In deze algemene voorwaarden worden de volgende definities gehanteerd: Yoisho B.V.: de besloten vennootschap met beperkte aansprakelijkheid Yoisho B.V., tevens handelend onder de naam ClaimGuru (en hierna te noemen ClaimGuru), ingeschreven in het handelsregister onder nummer 77895983, statutair gevestigd in Amsterdam

Definities

  1. Claim: vordering van cliënt
  2. Cliënt: de opdrachtgever van ClaimGuru, tevens zijnde de persoon die een claim heeft op werkgever.
  3. Overeenkomst: het contract tussen ClaimGuru en cliënt waarin de cliënt volmacht verleent aan ClaimGuru om de claim te innen.
  4. Buitengerechtelijk traject: het buitengerechtelijk traject houdt in dat ClaimGuru naar eigen inzicht aanmaningen en (sommatie)brieven zal opstellen en bezorgen als methode om de claim te incasseren.
  5. Gerechtelijk Traject: de gerechtelijke incasso van de claim door en/of namens ClaimGuru, in eigen naam, dan wel uit naam van cliënt waaronder (maar niet uitsluitend) het opstellen van een dagvaarding en/of voeren van een gerechtelijke procedure tegen de werkgever, het voeren van (schikkings)onderhandelingen met de werkgever.

 

Algemeen

  1. Deze algemene voorwaarden gelden op alle overeenkomsten die tot stand komen tussen ClaimGuru en cliënt. De overeenkomst tussen ClaimGuru en cliënt komt tot stand op het moment dat de claim door cliënt is ingediend bij ClaimGuru.
  2. ClaimGuru dient namens cliënt een claim in om een wettelijk voorgeschreven transitievergoeding / ontslagvergoeding te verkrijgen bij ontslag.
  3. Indien ClaimGuru de claim van cliënt in behandeling neemt, zal ClaimGuru zich redelijkerwijs inspannen om de claim te innen.
  4. ClaimGuru zal vertrouwelijk omgaan met de (persoons)gegevens van cliënt. In het kader van de normale bedrijfsvoering van ClaimGuru, verleent cliënt ClaimGuru hierbij ex artikel 8 Wet bescherming persoonsgegevens ondubbelzinnige toestemming voor de verwerking van de door cliënt opgegeven persoonsgegevens en het gebruik daarvan.
  5. De algemene voorwaarden gelden ook voor juridische samenwerkingspartners van ClaimGuru. Cliënt geeft tevens toestemming aan ClaimGuru om de persoonsgegevens te verstrekken aan juridische samenwerkingspartners wanneer nodig.
  6. ClaimGuru geeft geen garanties over het succesvol innen van een claim bij de werkgever. ClaimGuru zal niet voor elke handeling die het uitvoert een update sturen aan cliënt, maar deze zal gedurende het traject zoveel mogelijk op de hoogte worden gehouden door middel van e-mails en/of telefoongesprekken. Aan de adviezen van ClaimGuru kunnen geen rechten worden ontleend. ClaimGuru is niet aansprakelijk voor enig gevolg van het nalaten van cliënt van het (regelmatig) lezen van berichten die door ClaimGuru zijn verstuurd.
  7. ClaimGuru kan en mag zonder opgaaf van reden de claim te allen tijde staken, ongeacht of dit tijdens buitengerechtelijk traject of gerechtelijk traject is. ClaimGuru is vanaf dat moment niet meer verplicht om enige inspanning te verrichten met betrekking tot de claim.
  8. Deze overeenkomst tussen cliënt en ClaimGuru kan op 3 manieren worden beëindigd, namelijk (1) de claim wordt door ClaimGuru schriftelijk beëindigd, (2) de claim wordt geïnd, of (3) de overeenkomst wordt tussentijds beëindigd door cliënt. Indien de overeenkomst door cliënt tussentijds wordt beëindigd dan zijn de voorwaarden onder artikel 16, 17 en 18 van kracht.

 

Verplichtingen van de cliënt

  1. Cliënt verklaart dat de door hem aangeleverde informatie juist en naar waarheid is verstrekt aan ClaimGuru.
  2. Cliënt verklaart dat ClaimGuru op de hoogte is gesteld van alle correspondentie die met de werkgever eventueel tot op heden is gevoerd.
  3. Cliënt wordt geacht gehoor te geven aan instructies van ClaimGuru en deze uit te voeren. ClaimGuru is niet aansprakelijk en/of verantwoordelijk voor tijd verliezen / of het verlopen van termijnen als gevolg van het nalaten hiervan. Indien cliënt geen gehoor geeft aan deze instructies binnen een termijn van 3 maanden mag ClaimGuru 20% van het claimbedrag in rekening brengen.
  4. Cliënt is het niet toegestaan rechtstreeks te communiceren met werkgever na het aangaan van de overeenkomst met betrekking tot de claim tijdens het buitengerechtelijke traject, dan wel het gerechtelijke traject. Uitgezonderd van een schriftelijke overeenkomst met ClaimGuru hierover. ClaimGuru is niet aansprakelijk voor mogelijke schade en/of verliezen voortvloeiend uit eigen acties van de cliënt tegen de werkgever.
  5. Cliënt is verplicht om ClaimGuru binnen zeven dagen op de hoogte te stellen van elke vorm van communicatie tussen cliënt en werkgever.  Indien ClaimGuru van de werkgever verneemt dat er contact met cliënt is geweest, en dit is door cliënt niet binnen 7 dagen gemeld, mag ClaimGuru maximaal een bedrag van 20% van het compensatiebedrag in rekening brengen plus eventueel reeds gemaakte kosten.
  6. Het is cliënt niet toegestaan de claim aan derden over te dragen, tenzij schriftelijk overeengekomen met ClaimGuru.
  7. Het is cliënt, behalve binnen een termijn van 14 dagen, niet toegestaan de overeenkomst tussentijds te beëindigen, tenzij expliciet en schriftelijk overeengekomen met ClaimGuru.
  8. Cliënt heeft geen recht op beëindiging van de overeenkomst binnen de hiervoor genoemde termijn van 14 dagen, zodra cliënt heeft ingestemd met dat begonnen wordt met de nakoming. Cliënt geeft uitdrukkelijke instemming, dat met de nakoming wordt begonnen, door het ondertekenen / akkoord te geven van de volmacht.
  9. Het is cliënt niet toegestaan om de claim in te dienen bij een andere (claim)organisatie dan ClaimGuru. Doet cliënt dit wel, dan zijn artikel 18 en 20 van toepassing.
  10. Indien cliënt in strijd handelt met de artikelen 9 t/m 17 van de algemene voorwaarden, of een aanbod van de werkgever accepteert zonder schriftelijke toestemming van ClaimGuru, is cliënt een bedrag ter grootte van 20% van de claim verschuldigd aan ClaimGuru. Dit bedrag dient binnen 14 werkdagen na de datum van beëindiging en/of overdracht van de claim te worden overgemaakt op de rekening van ClaimGuru.
  11. Indien cliënt niet heeft gemeld dat er een lopende zaak is en reeds een buitengerechtelijk traject, of een gerechtelijk traject is gestart tegen de werkgever, is cliënt een bedrag ter hoogte van 20% van de claim verschuldigd en eventueel gemaakte kosten. Dit bedrag dient binnen 14 dagen na de datum van ontvangst van de factuur te worden overgemaakt op de rekening van ClaimGuru.  Daarnaast is cliënt gehouden de door ClaimGuru reeds gemaakte kosten voor het gerechtelijke traject, te vergoeden.
  12. Indien (een gedeelte van) de claim wordt geïncasseerd door ClaimGuru of client, zal cliënt, tenzij artikel 18 van toepassing is, aan ClaimGuru een bedrag van 20% van het totaal geïnde compensatie bedrag verschuldigd zijn.
  13. Indien de contactgegevens van cliënt wijzigen na het aangaan van de overeenkomst, zal cliënt dit onmiddellijk, dan wel binnen zeven dagen doorgeven aan ClaimGuru. Voor tijdverlies en het verlopen van termijnen, alsmede mogelijke andere gevolgen het verstrekken van onjuiste contactgegevens of het niet doorgeven van wijzigingen door cliënt, is ClaimGuru niet aansprakelijk.
  14. Iedere aansprakelijkheid van ClaimGuru is uitgesloten, behoudens er sprake is van opzet dan wel grove schuld. Onder deze uitsluiting van aansprakelijkheid valt alle (in)directe schade, immateriële schade, winstdaling en bedrijfsschade, hoegenaamd en uit welken hoofde dan ook.

Gegevensbescherming

  1. In het kader van de uitvoering van de overeenkomst verwerkt Yoisho B.V. de door de cliënt aangeleverde (persoons)gegevens. De bepalingen uit de geldende privacywetgeving, waaronder de Algemene verordening gegevensbescherming worden door Yoisho B.V. nageleefd.
  2. Yoisho B.V. zal, zonder toestemming, geen (persoons)gegevens aan derde(n) kenbaar maken, behoudens en voor zover dit noodzakelijk is voor het uitvoeren van de overeenkomst.
  3. Yoisho B.V. zal op verzoek van de cliënt de persoonsgegevens uit haar database verwijderen, mits cliënt voldaan hebben aan de financiële verplichtingen uit de overeenkomst en die gegevens voor Yoisho B.V. noodzakelijk zijn om betaling te verkrijgen. Alleen de cliënt kan gegevens (laten) aanpassen en (laten) wijzigen. Op verzoek verstrekt Yoisho B.V. een overzicht van de gegevens van de cliënt die bij Yoisho B.V. bekend zijn.
  4. De door Yoisho B.V. verzamelde persoonsgegevens zullen niet langer worden bewaard dan noodzakelijk voor het bereiken van de doeleinden waarvoor zij worden verzameld en gebruikt. De bewaartermijn voor de verzamelde gegevens van afgesloten dossiers en/of claims zal maximaal 12 maanden zijn.
  5. Het bovenstaande betekent dat de noodzakelijke persoonsgegevens eveneens gedeeld kunnen worden met de aan ClaimGuru gelieerde vennootschappen.

Volmacht

  1. Cliënt geeft ClaimGuru de bevoegdheid om cliënt te vertegenwoordigen door middel van het tekenen van een volmacht. Hierbij geeft cliënt ClaimGuru de volmacht om de claim te incasseren in het buitengerechtelijke traject en het gerechtelijke traject, en daarmee alles te doen wat zij nodig acht om dit te bewerkstelligen. De volmacht is reeds aan ClaimGuru verleend bij het aangaan van de overeenkomst.

Buitengerechtelijk traject

  1. Aan de hand van de aan ClaimGuru ter beschikking gestelde informatie, en de eventuele correspondentie van de werkgever zal ClaimGuru evalueren of een buitengerechtelijk traject wel of niet gestart zal worden. Indien ClaimGuru het starten van een buitengerechtelijk traject niet opportuun acht, of om welke reden dan ook, is ClaimGuru bij machte om af te zien van een buitengerechtelijk traject, zonder opgaaf van reden. Voor het starten van een buitengerechtelijk traject en het eventueel daaropvolgende gerechtelijk traject zal toestemming worden gevraagd aan cliënt.

Gerechtelijk Traject

  1. Het recht om te beoordelen of er een gerechtelijk traject zal worden gestart ligt bij ClaimGuru. ClaimGuru heeft het recht om af te zien van het starten van een gerechtelijk traject indien ClaimGuru het gerechtelijke traject niet opportuun acht, of om welke reden dan ook, zonder opgave van reden.
  2. Cliënt verleent toestemming aan ClaimGuru om de gerechtelijke procedure te starten. Hieronder verstaat ClaimGuru ook het treffen van een schikking, dan wel het overgaan op andere maatregelen welke door ClaimGuru nodig geacht worden.
  3. Indien cliënt op basis van gegronde dan wel ongegronde redenen het gerechtelijke traject beëindigd,  worden de eventueel gemaakte kosten verhaald op cliënt.
  4. Het gerechtelijk traject wordt door ClaimGuru naar eigen inzicht gevoerd op basis van ‘no cure no pay’.

Tarieven

  1. ClaimGuru werkt op basis van no cure no pay, vooraf worden geen kosten in rekening gebracht. Alleen bij succes wordt er 20% van het totaal ontvangen NETTO claimbedrag ingehouden.
  2. Voor de administratieve werkzaamheden voor een claim wordt naast het gestelde in het vorige lid, € 25,- administratiekosten per claim aan de cliënt in rekening gebracht.
  3. Betalingen door de werkgever die rechtstreeks aan cliënt worden gedaan moeten uiterlijk binnen 7 dagen na ontvangst door de cliënt, worden gemeld aan ClaimGuru. Bij gebreke behoudt ClaimGuru zich het recht de cliënt 20% van de totaal geclaimde hoofdsom te  factureren. Daarnaast komen de eventuele kosten die gemaakt zijn in verband met het incasseren voor rekening van cliënt.
  4. Indien de werkgever na aanvang van het buitengerechtelijk traject, maar vóór het starten van het gerechtelijke traject compensatie aanbiedt in een andere vorm dan in geld, dan is het cliënt toegestaan deze te accepteren nadat er schriftelijk toestemming is gegeven door ClaimGuru. ClaimGuru behoudt zich het recht voor 20% van het geclaimde bedrag in geld te factureren.
  5. Na aanvang van het gerechtelijk traject is het de cliënt niet toegestaan een andere vorm van compensatie te accepteren in plaats van de geldelijke compensatie. Indien client in strijd met dit artikel handelt is cliënt ClaimGuru een bedrag van 20% van de Claimbedrag verschuldigd. Daarnaast is cliënt gehouden de door ClaimGuru reeds gemaakte kosten voor het gerechtelijke traject, te vergoeden.
  6. Er worden geen kosten in rekening gebracht als geen vorm van compensatie wordt verkregen van de werkgever door ClaimGuru, tenzij er sprake is van het bepaalde in de artikelen 9 t/m 20 van de algemene voorwaarden.
  7. Bij een succesvolle incasso van de claim, zal 20% van het geïnde compensatiebedrag aan ClaimGuru toekomen. In het geval dat dit bedrag direct naar de rekening van de cliënt wordt gestort door de werkgever zal ClaimGuru 20% van het geïnde compensatiebedrag in rekening brengen, onverminderd de toepassing van artikel 35. Dit is ongeacht of de incassering plaatsvindt door inspanningen van ClaimGuru, of de cliënt in samenwerking met ClaimGuru.
  8. Alle inkomsten die voortvloeien uit inspanningen die ClaimGuru verricht voor het innen van de claim, zoals de wettelijke rente, proceskosten en alle andere niet verder gespecificeerde toewijsbare kosten vallen toe aan ClaimGuru

Betaling

  1. 80% van de door ClaimGuru ontvangen bedragen die bestemd zijn voor cliënt, zullen uiterlijk binnen 14 dagen na ontvangst van de gelden worden overgemaakt. Dit indien de ontvangen bedragen kunnen worden gekoppeld aan een referentienummer en cliënt de bankgegevens heeft verstrekt. Indien dit niet het geval is behoudt ClaimGuru zich het recht voor om de betaling aan cliënt te doen uiterlijk 30 dagen nadat het referentienummer en de bankgegevens bekend zijn. ClaimGuru is niet aansprakelijk voor enige schade die voortvloeit uit het verschaffen van foutieve bankgegevens door cliënt. ClaimGuru behoudt zich recht voor om transactiekosten naar buitenlandse rekeningnummers in mindering te brengen op het uit te keren compensatiebedrag.
  2. Indien er geen bankgegevens bekend zijn bij ClaimGuru nadat cliënt geïnformeerd is dat de compensatie door de werkgever is gehonoreerd zal ClaimGuru minimaal drie contactmomenten zoeken met cliënt binnen een termijn van vier maanden om de bankgegevens te ontvangen. Indien cliënt verzuimt bankgegevens te verstrekken behoudt ClaimGuru zich het recht voor om na één kalenderjaar na ontvangst van de compensatie zich het gehele compensatiebedrag toe te kennen.

 

Intellectuele eigendom

  1. ClaimGuru behoudt zich alle rechten en bevoegdheden voor die haar toekomen op grond van de Auteurswet en (andere) wet- en regelgeving op het gebied van intellectuele ClaimGuru heeft het recht om de door de uitvoering van een Overeenkomst toegekomen kennis ook voor andere doeleinden te gebruiken, indien en voor zover hierbij geen strikt vertrouwelijke informatie van de client ter kennis van derde(n) wordt gebracht.
  2. Het is client niet toegestaan om de door ClaimGuru opgestelde brieven dan wel (proces)stukken, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van ClaimGuru, te gebruiken en/of te

 

Overmacht

  1. ClaimGuru is niet gehouden tot nakoming van enige verplichting jegens cliënt indien zij daartoe gehinderd wordt als gevolg van overmacht of een omstandigheid die niet te wijten is aan haar schuld, noch welke krachtens de wet, rechtshandeling of in het verkeer geldende opvattingen voor haar rekening komt. Onder overmacht wordt in ieder geval verstaan: alle van buitenkomende oorzaken, voorzien of niet-voorzien, waarop ClaimGuru geen invloed kan dan wel kon uitoefenen, doch waardoor ClaimGuru niet in staat is haar verplichtingen jegens cliënt na te komen.
  2. ClaimGuru heeft eveneens het recht zich op overmacht te beroepen indien de omstandigheid de (verdere) nakoming van de overeenkomst verhindert nadat ClaimGuru enige verbintenis uit hoofde van de overeenkomst met cliënt had moeten nakomen.
  3. ClaimGuru is gerechtigd om haar verplichtingen jegens cliënt op te schorten zolang de overmacht voortduurt.

 

 

Toepasselijk recht en bevoegde rechtbank

  1. Geschillen met ClaimGuru over de uitvoering van de overeenkomst worden voorgelegd aan de rechtbank te Amsterdam.

Op de overeenkomst is Nederlands recht van toepassing.

 

 

Versie: 2020 – 06 – 17